Powerwomans in my life!

Bild från pinterest 
 
Hej på er!
 
Idag är det internationella kvinnodagen och det tycker jag är viktigt att man ska lyfter fram! Vi kvinnor är fantastiska och förtjänar att hyllas och lyftas fram mer än någonsin i samhället! Vår tid är nu och jag önskar att kvinnoförtryck, kvinnomisshandel, våldtäker och andra vidriga handlingar som trycker ner kvinnor ska upphöra. Detta är förstås i nuläget endast en djup önskan för tyvärr är det den verkligheten alltför många kvinnor i världen lever i fortfarande. Problematiken med kvinnors rättigheter i världen lyfts fram mer och mer i media och förhoppningsvis kommer arbetet kring detta öka och ge fler kvinnor ett bättre liv där de har möjlighet att vara med och påverka sitt liv i betydligt större utsträckning än idag.
 
Alla förtjänar att få en trygg uppväxt, att fritt få välja vem man vill leva sitt liv med, att fritt få välja vad man ska få jobba med och att överhuvudtaget vara tillåten att ha ett arbete som inte enbart handlar om att ta hand om barnen och hemmet. Tänk er själva att ha någon eller några som bestämmer precis allt över dig, vad du ska ha på dig, vem du träffar, vart du går osv. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara och jag blir både arg och rädd när jag tänker på hur många kvinnor som lever så i dagens samhälle år 2019.
 
Jag är lyckligt lottad som blivit född i ett land som Sverige som ändå har kommit en bra bit på vägen när det kommer till kvinnors rätt i samhället. Ett land som har jobbat en hel del med jämställdhet men som ändå har en bra bit kvar innan vi jobbar och lever på helt lika villkor, tyvärr! Men ändå känner jag mig glad och stolt över att kunna få välja fritt vem jag spenderar mitt liv med, vilka vänner jag väljer att ha, vilka kläder jag bär på mig själv och mina barn osv. 
 
 
Jag har flera starka förebilder i kvinnor i mitt liv dels i min familj där jag har en mamma som alltid kämpat och krigat för mig och min bror. För att vi skulle få en så trygg och bra uppväxt som möjligt och som alltid finns vid vår sida oavsett vad. Det är vad jag kallar en stark kvinna även om hon inte alltid kanske ser sig så själv♥
 
Min moster är ännu en kvinna som innerstinne är otroligt stark, hon har gått igenom så mycket tuffa saker och väldigt mycket på egen hand som man inte ska behöva gå igenom själv och har tagit sig igenom det till stor del i alla fall. Hon har alltid varit en förebild i mitt liv, en kvinna som jag sett upp till av så många anledningar, min extramamma♥
 
En annan otroligt stark kvinna i min närhet är min farmor, 95 år gammal, bor hemma själv utan någon hemhjälp, går och handlar själv, lagar all mat, bakar, städar osv. Hon har varit änka sedan -89 och har sedan dess levt ensam. Hon är envis som en åsna och krigar sig igenom allt på egen hand. Tänk om man kan få bli ens i närheten av så stark och pigg med tanke på åldern som hon då kan man gå hur långt som helst!
 
Sen finns det så många härliga tjejer och kvinnor i det offentliga som man som tjej och kvinna kan se upp till. Tjejer och kvinnor som kör sitt race och lyckas ta sig till toppen! Att göra sin grej och tro stenhårt på det och sedan lyckas, tänk vilken fantastiskt egenskap och inspiration man kan vara för unga och äldre tjejer och kvinnor, det är power!! 
 
 Bild från pinterest
 
Nu har ju jag dessutom två små tjejer här hemma som jag önskar och hoppas kunna växa upp till trygga, individuella och starka tjejer som vågar ta för sig och säga ifrån om de tycker att något är fel. Jag försöker redan nu förklara och visa när saker är fel och hur man kan göra eller säga då för att redan i tidig ålder ge dem verktyg för att tackla problem som kan uppkomma och det tror jag är viktigt. När de vill testa en aktivitet eller vill ha någon leksak är jag tydlig med att säga att de självklart ska testa, en del föräldrar skulle kanske tänka att "nej det där är något för killar, inte för tjejer" men så vägrar jag tänka. Alla barn kan testa alla aktiviteter oavsett kön, punkt!
 
Vilka kvinnor ser du upp till i ditt liv? Hur ser du på internationella kvinnodagen? Dela gärna med dig av dina tankar♥

Denna design är gjort av Alice - http://alicelindstrom.se
beställ din egna design genom att klicka här

Hanna Karlsson

Ärligt talat så har jag inte funderat så mycket på internationella kvinnodagen. Visst är det bra att dagen finns och det finns ett gäng starka kvinnor i min närhet som jag ser upp till. Min mamma till exempel. <3

2019-03-09 06:33:01
Blogg: http://hannafialotta.blogg.se/
Matilda Berlin

Men åhhh! Verkligen så sjukt fint skrivet vännen!! STOR KRAM <3

2019-03-09 08:35:35
Blogg: http://matildaberlin.se
Julia Svensson

<3<3<3 Så fint skrivet!!

2019-03-09 08:39:55
Blogg: http://juliasvenssons.se
NICOLE

Men åh vilket power-inlägg, så härligt! :D Jag tycker det är både bra och tråkigt att dagen "finns", egentligen vill man ju att det ska vara självklart... Jag har också många kvinnor i min omgivning som är fantastiskt starka och som ska lyftas varje dag :D Kram

2019-03-09 21:38:23
Blogg: http://nouw.com/nwistrand

Namn:
Ska jag komma ihåg dig?

Mejl: (visas inte)

Blogg:

Kommentar: