#metoo

När jag tittar i mitt facebookflöde och instagramflöde får jag en klump i magen samtidigt som ilskan stiger i mig. Den ena tjejen/kvinnan efter den andra använder #metoo som en ”symbol”för att visa hur många som verkligen, på ett eller annat sätt, blivit utsatta för någon form av kräkning, sexuellt övergrepp, våldtäkt osv av män. Allt detta mot sin vilja. Det är med ilska och viss oro jag tänker på att jag är mamma till två fantastiska flickor, flickor som dessvärre, om världen fortsätter se ut som den gör idag, riskerar att utsättas för kräkningar mot deras kroppar och deras sexualitet. Oskyldiga barn som riskerar att utsättas för saker ingen människa ska utsättas för någonsin, ett NEJ betyder alltid NEJ oavsett hur tydligt eller otydligt det uttalas eller visar sig med kroppsspråk. Ett NEJ kan aldrig betyda något annat än just NEJ!!! Hur lång tid ska det ta för dessa trångsynta idioter till killar/pojkar/män att fatta detta?! Det är av stor vikt att vi alla tar vårt ansvar som medmänniskor, föräldrar, syskon, kompisar eller vilken relation vi nu har till varandra att stötta varandra om något händer, att absolut inte skuldbelägga den som drabbats(det är aldrig den utsattes fel utan felet ligger alltid hos förövaren) och sätta ner foten och säga ifrån när någon beter sig olämpligt!
 
Det är dags att alla kvinnor/tjejer/flickor som utsatts för något som kränker din kropp eller din sexualitet på något sätt slutar skämmas över det och vågar berätta för någon som du litar på. Det är inte du som ska skämmas utan det är den äckliga, vidriga människa som utsatt dig för kräkningen som ska må dåligt och skämmas, du har inte gjort något fel!
 
 
 Jag har tyvärr som många andra tjejer/flickor/kvinnor blivit utsatt för muntliga och kroppsliga kräkningar från unga år. Jag har pratat om det med vänner som dessvärre varit med om liknande saker men som så många andra har jag skämts för att det hänt. Under högstadietiden fick jag många kommentarer om mina bröst(som alltid varit stora), kallades baywatch och liknande och när man sa åt killen i fråga försökte de bara skoja bort det. När man sedan började gå på krogen har man många gånger blivit utsatt av killar som dansar tätt intill en fast man putar bort dem och mer eller mindre ber dem dra åt helvete, händer på rumpan är ju dessvärre inte heller något man sluppit dessa utekvällar. Män som visslar och kallar på en som att man skulle vara en katt ”kisse kisse” när man gått förbi har också hänt... Så tyvärr får jag också sälla mig till skaran av tjejer/flickor/kvinnor som ansluter sig till #metoo . Jag hoppas bara att mina tjejer ska slippa ta till en sådan hashtagg när de växer upp, att samhället någon gång tar sitt ansvar och verkligen tar dessa problem på allvar istället för att vara rädda för att trampa förövarna/männen i fråga på tårna!!!
 
Allvarligt talat män, vad är det för fel på er? Är ni så fruktansvärt osäkra och själviska så ni promp måste ge er på tjejer som bara försöker ha en rolig kväll ute med sina vänner? Vad ger er rätten att bestämma över någon annans kropp? NI borde skämmas ögonen ur er, hade ni varit min son hade jag blivit vansinnig och hårda straff hade utdelats hemma! Det spelar ingen roll vad tjejen har för kläder eller hur hon ser ut, i den bästa av världar ska man kunna gå runt naken utan att någon ger sig på en oavsett om det är verbalt eller fysiskt! Sen vet jag att inte alla män är svin, jag har en fantastisk sambo vid min sida som aldrig gjort mig illa på något vis och han vet vad ett nej betyder. Men tyvärr är det alltför många män som uppenbarligen inte vet det...
 
Tillsammans är vi starka och det gäller att vi håller ihop istället för att klanka ner på varandra eller misstro varandra!! 

Denna design är gjort av Alice - http://alicelindstrom.se
beställ din egna design genom att klicka här

Linda

Visst är det förskräckligt, jag har med utsatts för lite olika saker så jag får också ansluta mig till skaran Metoo men visst är det fruktansvärt att det är som det är och jag känner stor oro inför min dotters framtid.
Ha en fin kväll
Kram Linda

2017-10-18 22:16:08
Blogg: http://stigintilloss.blogg.se
Malin

AMEN! 🙏🏻 Så himla bra skrivet!

2017-10-20 13:34:43
Blogg: http://maaline.blogg.se

Namn:
Ska jag komma ihåg dig?

Mejl: (visas inte)

Blogg:

Kommentar: